TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Drengekorets koncert-turne til England

5. august 2006

Efter endnu en 'full english breakfast' med alt hvad engelsk-talende ganer kan begære, bordede vi bussen med barske miner (kul-miner...). Vi kørte til en lille by i sydøst-wales, Blaenavon, hvor de oprindelige kulminer nu er indrettet til et (...) kulmine-museum. The Big Pit (det store hul) ventede på os men før vi kunne hoppe i det, skulle vi iføre os sikkerhedshjelme med påsatte lygter og bælter med batterier og gasmasker. Herefter lignede vi alle fuldbefarne minearbejdere; vi skød hjertet op i livet og kørte 90 meter ned i jorden med en fart af 5 meter per sekund. Vi fik at vide at de 'rigtige' minearbejdere kørte samme strækning med 11 meter per sekund - deres maver må have siddet helt oppe i brystkassen...

Vores rundtur under jorden var både spændende og tankevækkende. Alle drengene blev meget stille, da de fik fortalt, at børn på 5, 6 og 7 år arbejdede i minerne, ofte helt alene uden medbragt lys. Da guiden bad os om at slukke vores pandelygter, føltes mørket næsten tungt omkring os. Vi fik en masse at vide om hvordan ventilationen i skakterne fungerede ved hjælp af den friske luft ovenfra, bål og et sindrigt system af døre, så man kunne styre, hvor den friske luft blæste hen. Træværket der var brugt til at afstive skakterne kom forøvrigt fra Danmark og Sverige...!

Vi kunne se kulårerne og den megen fugt der drev af væggene. Der var koldt, vand hvor vi gik og ikke ret højt til loftet. Pludselig stod vi midt i en hestestald; de heste der arbejdede i minerne trak de vanvittigt tunge tipvogne, der var helt fyldt op med kul. De første mange år af minens drift levede hesten hele sit liv i minen; senere blev det dog lidt bedre - hestene fik lov at komme op om natten (deres øjne kunne slet ikke tåle dagslys) og de havde 1 uges ferie om året, hvor de gik på græs. Hestene arbejdede i minerne fra de var 4 til de var 14 år - en minearbejder startede som 5-årig og var en olding som 40-årig...!

Guiderne der viste os rundt, havde selv arbejdet i minerne indtil de lukkede i 1980'erne, så de vidste alle hvad de talte om. De havde en pragtfuld sans for humor og et rigtigt godt tag på drengene...! Det var i øvrigt imponerende, hvor meget drengene forstod af det, guiderne fortalte, for det var ikke den nemmeste engelsk-dialekt, de talte.

Heldigvis kom vi alle helskindede op igen og fik lov at lege i solen :-)

Der skulle købes ind til frokost, og vi tømte den stakkels by for brød, makrel i tomat, nutella og andre for et kor så vigtige ting!

Så gik turen videre til Brecon Beacons, som er Wales' nationalpark, hvor vi gik en rigtig dejlig lang tur i solskin og sorte skyer (af flyvemyrer). Det var en stor naturoplevelse og en dejlig modsætning til de trange forhold i mineskakterne. Lige da vi havde forladt bussen, kom der en isbil kørende. Da ismanden fandt ud af, at der ca. en time senere ville ankomme 60 drenge valgte han at blive holdende og han fik også solgt hele sit lager :-)

Efter mørke og fugt, lys og luft, is og chokolade vendte vi så glade tilbage til vandrerhjemmet. På vejen væltede vi lige en McDonalds, der havde dejlige kyllinge-sandwiches med groft brød. De er nu blevet en oplevelse rigere hos McDonalds! - Kun en halv time tog det at bespise et helt drengekor...

Så var der ellers dømt fodbold i parken, og drenge går jo op i den slags... Også Peter Vind er en ivrig fodboldspiller. Peter, vi vil gerne minde dig om, at fodbold spilles med fødderne, så næste gang må du gerne holde hænderne i lommen!!! Peter måtte en tur på skadestuen efter at have standset en hård bold med sin underarm. Heldigvis er armen ikke brækket men musklerne er 'bare' forstrukkede...

Der blev hurtigt ro på værelserne denne aften og vi er nu klar til at indtage York.

Dagens citat: "Does dim tai bach danddaer"

Skrevet af: Helle og Peter

Tak for i dag.

2 g Niels, Julius, Oskar, Jacob, Julius, Johannes, Joakim og Mads
Så er drengene udstyret med hardtop, lampe og respirator.

Stine alene i verden
Udsigt over det område vi gik tur i

Karl og ... i front
Fuld fart over lyng,lav, bregner og blåbærbuske

Vi spilder ikke lejligheden...
Der kan spilles kort hvor som helst

Hurtigmad i storemængder
Så meget fylder 27½ l sodavand og 40-50 gange pomfritter

'Arme Peter'
Det er ved at være en 'tradition', at en af brødrene Vind kommer til skade