Dag 14, torsdag d. 4/8

Så kom dagen endelig. Vi er på vej HJEM! I skrivende stund sidder vi i bussen, klokken er 00.05 og vi har kørt i cirka en halv time. Vores oprindelige planlægning af hjemturen blev ændret dagen i går, da det gik op for os alle, at en bustur fra morgenstund (altså først med afgang om 8 timer) ville skabe en del problemer; Turister strømmer op fra Kroatien og omkringliggende lande, og de fleste af dem skal med på Autobahn ligesom vores kor. Derfor har vi alle valgt at tage afsked med Østrig her i nattetimerne, og dermed forhåbentligt undgå så meget trafik som muligt. Havde vi først kørt om 8 timer ville vi simpelthen ikke kunne nå det! Derfor er det vigtigt, at vi får meldt ud til alle forældre og bekendte, at hvis alt går efter planen, er vi hjemme kl . 19:00 i Roskilde, forudsat at vi når vores færge kl. 15:00. Det var altså forventet ankomst tid klokken 19:00 i Roskilde, den 5/8 2011! Vi opdaterer løbende på forsiden af hjemmesiden om ændringer e.l. af ankomsttid! Nu til dagen i dag:

Vi stod alle tidligt op i morges ved 7.30 tiden for at spise morgenmad, da vi havde et spændende morgen/formiddags program foran os. Kl 10.15 skulle vi besøge de berømte saltminer , og det var virkeligt noget drengene så frem til. Nogle få af dem havde været der før, og de havde kun positive ting at sige.

Da vi ankom til saltminen røg vi hurtigt igennem et garderobeskift, da vi alle skulle være iført hvide kedeldragter for at skåne vores ellers godt brugte tøj, vi har haft med på rejsen. Meget lig vores besøg i Postojnja grotten i Slovenien blev vi kørt ned i minen af et langt tog, men inden da fik vi taget nogle rigtigt flotte gruppebilleder, som alle kommer op på hjemmesiden.

Inde i saltminen blev vi vist rundt at en guide, som fortalte os om minen, dens historie og funktion, og hvor meget den faktisk har betydet for byen Salzburg igennem tiden. Sjovest var nu nok de ”rutsjebaner” vi brugte, for at komme længere ned i minen. Lige noget for drengene og herrerne, som alle konkurrerede om at komme først ned. Der kommer højst sandsynligt billeder op på dagbogen, hvor i kan se, hvordan de så ud. Derudover fik vi også sejlet i båd inde i minen, og der var selvfølgelig også mulighed for at købe souvenirs. Hvis i ikke har salt nok derhjemme i forvejen, så glæd jer!

Efter besøget i saltminen, som var en stor succes, drog vi hjemad mod vores hotel igen. På dette tidspunkt havde vi aftalt den sene afgang, og grundet chauffør-regler skulle vores chauffør Martin hjem og hvile, inden han måtte køre igen nu. Lad os håbe han har fået sovet lidt!

Hjemme på hotellet skulle vi nu ud og finde frokost. Nogle valgte at blive på hotellet og spise der, mens andre drog med offentlig transport ind mod Salzburg, cirka 2,5km, hvor der lå en McDonalds. Man må sige vi kæmpede for vores frokost, os der tog af sted, for vi måtte igennem noget at et regnskyl på vej fra busstoppestedet til McDonalds’en. I skal nok ”regne med”, at drengene har nogle våde sokker med hjem!

Efter frokost tog alle tilbage på hotellet, hvor resten af dagen blev benyttet til fri leg og afslapning. Drengene havde fået at vide, at de gerne måtte holde sig oppe til afgang, (eneste tidspunkt de har haft mulighed for at være oppe så sent det på denne tur), da de så ville være trætte når vi tog af sted, og dermed kunne sove så meget af turen væk som muligt. Skribenten kan forsikre jer: De er trætte. Der er meget, meget stille ovenpå i bussen, og mon ikke det forbliver sådan de næste par timer. Det håber vi i hvert fald!

Nu sidder vi som sagt alle i bussen og kører nordpå mod Danmark, og man må sige vi er mætte på oplevelser. Der kommer også en dagbog i morgen for at runde hele turen af, men man kan mærke, nu er det ved at være slut. Sikke en tur vi har haft!

En sidste reminder til alle: FORVENTET ankomsttid i Roskilde: 19.00. Forsiden af hjemmesiden vil blive opdateret med hjemkomsttid under hele hjemturen, og vi kan selvfølgelig, som altid, kontaktes på mobil hernede. Vi håber i har det godt derhjemme, vi glæder os rigtigt meget til at se jer alle igen!

Dagens reporter: Steffen Bjerre Jespersen

Dagens citater:

#1: ”Det er utroligt, så meget vi har bildt sopranerne ind, på denne tur. De kommer jo hjem fuldstændigt forvirret og skal starte i 1.klasse igen!” Sagt blandt herrerne under aftensmad

#2: ”Alle herrer der ikke spiller kortspil, alarmen til bussen er liget gået!” Rasmus til herrerne, som sad og spillede kortspil inde ved receptionen på hotellet. Der var heldigvis ikke sket noget med bussen og vi så ingen personer ved den.

Koret venter spændte på at komme i minen.

Der var ikke meget plads (her er der højt til loftet)

Magnus i dilemma: Østrig eller Tyskland?

Om eftermiddagen blev der afholdt quiz for drenge og herrer, resutatet: drengene fra gruppe 2 og 10 vandt. (herrerne spillede ikke imod dregene men imod hinanden)